Artexim & Elektronik Arkadiusz Lenart informuje, iż w dniu 10 listopada 2024 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej (Dz.U. z 2024, poz. 1221) (dalej „Ustawa”), która zastąpi obecnie obowiązującą ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne. W związku z tym zmianie ulegną warunki umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartych przed dniem 10 listopada 2024 r., określone we wzorcach składających się na Państwa Umowę. Zawiadomienie o wskazanych niżej zmianach realizujemy zgodnie z ustawą z dnia 12 lipca 2024 r.
Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej. W dalszej części pisma posługujemy się nowymi określeniami wprowadzonymi przez Ustawę, a które dotyczą świadczonych Państwu usług.
Ustawa wprowadza zmiany w następujących kwestiach:
● Tryb i warunki dokonywania zmian Umowy
Ustawa modyfikuje przypadki, w jakich Artexim&Elektronik może dokonać jednostronnej zmiany warunków Umowy oraz sposoby informowania o tych zmianach.
W związku z tym:
1. Artexim & Elektronik może dokonać jednostronnej zmiany warunków Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku:
1) gdy konieczność wprowadzenia zmian wynika:
a) bezpośrednio ze zmiany przepisów prawa, w szczególności ze zmiany stawek podatku od towarów i usług,
b) z decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
2) gdy proponowane zmiany:
a) są wyłącznie na korzyść Abonenta, w tym powodują obniżenie cen usług komunikacji elektronicznej lub dodanie nowej usługi,
b) mają charakter wyłącznie administracyjny i nie pociągają za sobą negatywnych skutków dla Abonenta.
2. Artexim & Elektronik podaje do publicznej wiadomości przez publikację na www.artexim.pl treść proponowanych zmian Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku, z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem ich w życie. Okres ten może być krótszy, jeżeli publikacja aktu prawnego, z którego wynika konieczność wprowadzenia zmian, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed jego wejściem w życie lub okres taki wynika z decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
3. Bezzwłocznie po publikacji na stronie internetowej treści proponowanych zmian Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku, Artexim & Elektronik doręcza Abonentowi treść proponowanych zmian na trwałym nośniku.
4. W przypadku braku akceptacji powyższych zmian Umowy, w tym określonych w Regulaminie lub Cenniku, Abonent może wypowiedzieć Umowę, w terminie nie krótszym niż do dnia wejścia tych zmian w życie, z uwzględnieniem konieczności zwrotu Artexim & Elektronik ulgi przyznanej Abonentowi przy zawarciu Umowy, której wysokość została określona na Umowie, przy czym roszczenie Artexim & Elektronik o jej zwrot nie może przekroczyć wartości tej ulgi i będzie pomniejszane o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia Umowy do dnia jej rozwiązania.
● Ograniczenie i zawieszenie świadczenia usług oraz wypowiedzenie Umowy z powodu opóźnienia przez Abonenta w płatności
Ustawa modyfikuje zasady postępowania w przypadku opóźnienia Abonenta z zapłatą należności za świadczone usługi, w szczególności warunki ograniczenia i zawieszenia świadczenia usług oraz wypowiedzenia Umowy przez Artexim & Elektronik. W związku z tym:
1. W przypadku, gdy Abonent opóźnia się z zapłatą za świadczoną Usługę, Artexim & Elektronik powiadamia go o zamiarze ograniczenia świadczenia tej usługi, jeżeli Abonent nie zapłaci zaległych należności w terminie 7 dni od dnia doręczenia powiadomienia. Po bezskutecznym upływie tego terminu, Artexim & Elektronik może ograniczyć świadczenie tej usługi, chyba że jest to technicznie niewykonalne. Ograniczenie może polegać na zablokowaniu korzystania z transmisji danych.
2. Jeżeli po upływie 7 dni od dnia ograniczenia świadczenia Usług albo dnia, w którym nastąpiłoby to ograniczenie, gdyby nie było to technicznie niewykonalne, Abonent nie zapłacił zaległych należności, Artexim & Elektronik niezwłocznie powiadamia Abonenta o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi.
3. Jeżeli w terminie 3 dni od dnia doręczenia powiadomienia o zamiarze zawieszenia Usługi, Abonent nie zapłaci zaległych należności, Artexim & Elektronik może zawiesić świadczenie Usługi.
4. W przypadku złożenia reklamacji dotyczącej wysokości należności z tytułu świadczenia Usługi, zawieszenie świadczenia Usługi nie może nastąpić wcześniej niż po upływie 21 dni od dnia wyczerpania drogi postępowania reklamacyjnego, pod warunkiem zapłaty bezspornych należności.
5. Artexim & Elektronik niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni od dnia zapłaty zaległych należności z tytułu świadczenia Usługi, wznawia jej świadczenie.
6. Jeżeli w terminie 7 dni od dnia zawieszenia świadczenia Usługi nie ustały przyczyny jej zawieszenia, Artexim & Elektronik powiadamia Abonenta o zamiarze wypowiedzenia Umowy z winy Abonenta po upływie 7 dni od dnia doręczenia tego powiadomienia w przypadku, gdy Abonent nie zapłaci zaległych należności.
7. Jeżeli Abonent uporczywie opóźnia się z zapłatą za świadczoną Usługę, Artexim & Elektronik powiadamia Abonenta o zamiarze zawieszenia świadczenia tej usługi. Jeżeli Abonent nie zapłaci zaległych należności w terminie 14 dni od dnia doręczenia tego powiadomienia, Artexim & Elektronik może zawiesić świadczenie tej usługi.
8. Powiadomienia o zamiarze ograniczenia lub zawieszenia świadczenia Usługi albo o zamiarze wypowiedzenia Umowy z winy Abonenta Artexim & Elektronik doręcza na trwałym nośniku za pomocą SMS-a, pisemnie na adres korespondencyjny, drogą elektroniczną na adres poczty elektronicznej lub na adres innego środka komunikacji elektronicznej wskazanego do kontaktu, jeżeli Artexim & Elektronik umożliwia korzystanie z innego środka komunikacji elektronicznej.
● Reklamacje
Ustawa modyfikuje zasady postępowania reklamacyjnego. W związku z tym reklamacja powinna zawierać także sposób, w jaki ma zostać przekazana odpowiedź na reklamację.
Zgodnie z ustawą Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej, do zdarzeń będących podstawą do wszczęcia reklamacji zaistniałych przed dniem wejścia w życie Ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
● Przeniesienie numeru
Ustawa modyfikuje warunki przenoszenia numerów dla wniosków o przeniesienie numeru złożonych po jej wejściu w życie. W związku z tym:
1. Jeśli przeniesienie numeru nie doszło do skutku w terminie, dotychczasowy dostawca wznawia lub kontynuuje świadczenie usług na dotychczasowych warunkach do czasu przeniesienia numeru.
2. W przypadku, gdy przeniesienie numeru do Artexim & Elektronik nie doszło do skutku w terminie 30 dni z innych powodów niż rezygnacja Abonenta ze zmiany dostawcy usługi komunikacji głosowej – Umowę z Artexim & Elektronik uważa się za niezawartą, o czym Artexim & Elektronik zawiadomi Abonenta.
3. W przypadku, gdy przeniesienie numeru z Artexim & Elektronik do nowego dostawcy nie doszło do skutku w terminie 30 dni z innych powodów niż rezygnacja Abonenta ze zmiany dostawcy usługi komunikacji głosowej, wypowiedzenie Umowy z Artexim & Elektronik staje się bezskuteczne, w razie braku przeciwnego oświadczenia Abonenta, o czym Artexim & Elektronik zawiadomi Abonenta. W takim przypadku Artexim & Elektronik kontynuuje świadczenie Usług na dotychczasowych warunkach.
4. Abonent zachowuje prawo do przeniesienia numeru z Artexim & Elektronik do nowego dostawcy w terminie miesiąca także od dnia doręczenia informacji o przejęciu zobowiązań dotychczasowego dostawcy w przypadku cofnięcia przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej prawa do wykorzystania zasobów numeracji.
● Uprawnienie do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu
Ustawa modyfikuje warunki korzystania z uprawnienia do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu na następujące:
1. Uprawnienie do zachowania ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu klient realizuje na podstawie wniosku o zachowanie ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu.
2. We wniosku o zachowanie ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu klient określa tryb rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą:
a) z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego umową z dotychczasowym dostawcą,
b) na koniec okresu obowiązywania umowy wymaganego do skorzystania z warunków promocyjnych wynikającego z umowy z dotychczasowym dostawcą,
c) bez zachowania okresu wypowiedzenia przewidzianego umową z dotychczasowym dostawcą, ze wskazaniem konkretnego terminu przeniesienia – ten tryb klient może określić po uruchomieniu funkcjonalności systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 321 Ustawy.
3. W przypadku złożenia wniosku o zachowanie ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu do Artexim & Elektronik – wypowiedzenie umowy z dotychczasowym dostawcą staje się skuteczne z chwilą rozpoczęcia świadczenia usługi dostępu do internetu przez Artexim & Elektronik. Jeżeli Artexim & Elektronik nie rozpoczął świadczenia usługi dostępu do internetu w terminie 30 dni od terminu uzgodnionego w Umowie, to Umowę uważa się za niezawartą, o czym Artexim & Elektronik zawiadomi Abonenta.
4. W przypadku złożenia wniosku o zachowanie ciągłości świadczenia usługi dostępu do internetu do nowego dostawcy- jeżeli nowy dostawca nie rozpoczął świadczenia usługi dostępu do internetu w terminie 30 dni od terminu uzgodnionego w umowie z tym dostawcą, wypowiedzenie Umowy z Artexim & Elektronik, w przypadku braku przeciwnego oświadczenia Abonenta, staje się bezskuteczne, a umowę z nowym dostawcą uważa się za niezawartą, o czym Artexim & Elektronik zawiadomi Abonenta.
5. W przypadku wyboru przez Abonenta trybu zmiany dostawcy usługi dostępu do internetu bez zachowania okresu wypowiedzenia po uruchomieniu funkcjonalności systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 321 Ustawy, Abonent zobowiązany jest do zapłaty Artexim & Elektronik:
a) opłaty w wysokości nieprzekraczającej Abonamentu za okres wypowiedzenia, nie wyższej jednak niż Abonament za jeden Okres rozliczeniowy,
b) kwoty odpowiadającej wartości ulgi przyznanej Abonentowi, której wysokość została określona na Umowie, przy czym roszczenie Artexim & Elektronik o jej zwrot nie może przekroczyć wartości tej ulgi i będzie pomniejszane o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia Umowy do dnia jej rozwiązania.
Ustawa modyfikuje również zasady ustalania odszkodowania za opóźnienie. W związku z tym:
Jeżeli nie doszło do zmiany dostawcy usługi dostępu do internetu w terminie rozpoczęcia świadczenia tej usługi uzgodnionym w umowie z nowym dostawcą, abonentowi przysługuje od nowego dostawcy tej usługi jednorazowe odszkodowanie za każdy rozpoczęty dzień opóźnienia w wysokości 1/4 sumy opłat miesięcznych za usługi komunikacji elektronicznej liczonej według rachunków z ostatnich trzech okresów rozliczeniowych, chyba że opóźnienie nie przekroczyło 1 dnia roboczego lub brak możliwości zmiany dostawcy nastąpił z przyczyn leżących po stronie systemu, o którym mowa w art.321 Ustawy, z chwilą jego uruchomienia.
Kwotę odszkodowania oblicza się na podstawie liczby rozpoczętych dni, które upłynęły od terminu rozpoczęcia świadczenia usługi uzgodnionego w umowie z nowym dostawcą do dnia rozpoczęcia świadczenia usługi przez nowego dostawcę lub do dnia uznania umowy z nowym dostawcą za niezawartą.
W przypadku braku akceptacji powyższych zmian przysługuje Państwu prawo wypowiedzenia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Oświadczenie o wypowiedzeniu powinno zostać złożone do dnia 10 listopada 2024r.
Ponieważ powyższe zmiany wynikają wyłącznie z konieczności dostosowania Państwa Umowy do przepisów Ustawy, w przypadku skorzystania z prawa wypowiedzenia Umowy przed upływem czasu oznaczonego na jaki Umowa została zawarta, Artexim & Elektronik Arkadiusz Lenart będzie uprawniona do dochodzenia od Państwa zwrotu przyznanej ulgi w wysokości i na zasadach wskazanych w tej umowie.